#Kelab Blogger Ben Ashaari

RECENT COMMENTS

Sunday 20 April 2014

Bagaimana untuk meningkatkan bilangan pelawat ke blog/ web anda?



1. Ruangan Forum 
Wujudkan ruangan forum anda sendiri ataupun jika alternatif lain, selalu visit forum yang berkaitan dengan bisnes anda. Contoh : Selalunya di sesebuah forum, anda akan lihat Ruangan untuk Kesihatan, atau Food , Health and Living forum. Join perbincangan semasa di forum berkenaan. Pastikan forum tersebut aktif ya..Mungkin anda boleh memberi serba sedikit pandangan atau perbincangan di dalam forum tersebut. Forum ini lebih menjurus kepada Question & Answer (Q&A). Gunakan laman web pencarian seperi Google, Yahoo, Bing, Live Search dan sebagainya. Dari pelbagai sudut pandangan sedikit sebanyak membantu anda untuk meningkatkan potensi blog bisnes anda.

2. Lawati/ Follow blog lain
Selalu blogwalking ke blog / web lain yang mempunyai banyak informasi. Follow blog tersebut untuk mengetahui informasi-informasi terkini. Ingat ya..Jangan copy bulat2 atau copy 4 segi hasil copywriting orang lain. Hasil dari informasi terkini boleh membantu anda menjana idea yang bernas di dalam penulisan blog anda. Baca sepenuhnya blog/ web tersebut untuk memastikan isi kandungannya / content berkualiti dan relevan serta aktif.

3. Tinggalkan Komen di laman blog/ web yg anda lawati. 
Cara ini secara tidak langsung akan meningkatkan SEO blog anda. Selain itu, ia akan memberi impak yang positif kepada blogger yang menulis artikel berkenaan kerana berasa berbesar hati dengan adanya kehadiran pengunjung ke blog tersebut. Jika rajin, tinggalkan link blog anda juga selepas komen. Cuba ya !! Mana tau si blogger tersebut akan melakukan kunjungan ke blog anda juga. Ini dinamakan komunikasi 2 hala secara maya..:)

4. Peta minda untuk topik dan sub-topik blog anda.
Jika mahukan blog yg synchronise, seeloknya cuba reka peta minda untuk blog/ web anda. Cara ini akan membuatkan blog anda lebih tersusun dan mempunyai motif yang jelas utk apa yang anda ingin sampaikan. Blog yang baik mempunyai pelbagai idea yang boleh dikongsi bersama. 



5. Promosi di Facebook dan Like Page
Promosikan blog / web anda di Facebook atau Like Page anda. Gunakan widget melalui HTML coding di dalam blog/ web anda. Ini dinamakan " CROSS PROMOTIONS". Apabila pelawat klik pada widget tersebut, ia akan menviralkan blog/ web anda  kepada laman Facebook anda. Senang bukan. Jom cuba!!

Selamat mencuba yaaa..

Credit : Sumber bacaan Google - Business Magazine Version April.

20 comments:

  1. terima kasih... tips yg sgt berguna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam n hi Wan Fazilah..trima kasih kerana sudi berkunjung kat blog sy...:) Nanti sy blogwalking kat blog sis ya...semoga artikel ni membawa manfaat..:)

      Delete
  2. Tips yg sangat berguna..jom lawat blog nad.. dhiyavitamins.com =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam n hi Nad... wahhh..terima ksih sudi dtg blog ina..:) semoga mengeratkan silaturrahim. Leh share2 pendapat kan..:)

      Delete
  3. nk tny psl peta minda tu?
    mcm mn nk buat? or buat kt powerpoint then upload dkt blog

    TIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ingat tak masa sekolah dlu..tips utk buat essay, kita buat peta minda kan..dr peta minda, terhasil sebuah essay yg mempunyai isi2 penting..yg dpt memantapkan penulisan kita...owh yg ni berbeza definition dear..hehe..:) mksud sy dlm entri ni, reka peta minda utk menghasilkan penulisan yg kreatif & menarik...:)

      Delete
  4. Tips yg bgus. Mcm mn pula jika blog xramai follower tp ramai yg reviewer posting? Mcm pelik jgk.
    cheritachentacheku.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam dunia blogger , ade silent readers sis.. sometime, reader ni akan baca posting2 kita tapi tak tinggalkan jejak @ comments. Time to time, silent readers ni akan dtg silih bganti..pageview tu naik bila readers click artikel/ posting2 yg sebelum ni. follower tu pula meant blogger yg follow blog/ add blog kita. :) jika mrk tak follow kita, meant x ramaila followers kita...

      Delete
  5. As salam...thanks yer,sangat berguna..berguna sangat kat blogger baru mcm saya ni..bnyk info..mailah jln2 kat blog saya natrah4ever.blogspot

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam siti natrah. trima kasih krn sudi berkunjung ke blog saya..:) alhamdulilah dpt share knowledge skit2..sy pun bru juga sis..:) Happy LABOUR Day

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Tq kak isha. ..saya pun baru sangat belajar blog ni....tips yang sangat berguna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Diyana @ MamaLifeCare..
      Thanks dear sudi berkunjung.. nnti akak blogwalking kat blog awk ya..:)takpe, kita sama2 blaja ya yana

      Delete
  8. Terima kasih kongsi tips. Tips yg sangat membantu

    ReplyDelete
  9. thanx share tips ni..slalu blogwalking as silent reader..pasni nak rajin2kan diri lah..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 Nur Fazreen..:) Saya pun tgh belajar2 jugak..newbies lagi..:)

      Delete
    2. Thanks Imm sudi singgah blog saya..okey, pasni kita blogwalking sama2 yer..:)

      Delete
  10. sy new blogger. tips yang menarik. sbb tengok kt sy punya traffic feeds macam kurang je yang blogwalking kt blog sy. tq ya..;)

    ReplyDelete
  11. salam ..hi dear..untuk new blogger...traffik tak byk lagi...jom banyakkan blogwalking and tinggalkan link. cari topik yg hot dan best utk dikongsi, boleh gunakan platform facebook and instagram untuk share ttg blog anda sis..:) selamat mencuba..thanx atas kunjungan sis

    ReplyDelete
  12. Nadia pun baru berjinak-jinak dalam blogger.. tak sangka sebenarnya seronok berblogger ni.. tambahan pula boleh share ilmu kan..

    Thanks kak isha,sebelum ni nadia sebagai sient readers je.. baru tahu camna nak blogwalking..


    Cuma tak pandai nak cantikkan blog..

    Jemput singgah blog nadia yang tak seberapa :)

    ReplyDelete

Anda juga meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...